Delegatul general al Festivalului de la Cannes revine în România

  • Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului de la Cannes, revine în România la cea de-a patra ediție a Les Films de Cannes à Bucarest, eveniment pe care l-a prezentat la prima sa ediție, în 2010
  • Peste 60 de filme rulează, începând de vineri, 25 octombrie, la CinemaPRO, Studio și Elvira Popescu. 20 dintre acestea au fost proiectate anul acesta la Festivalul de la Cannes, iar 13 dintre ele au câștigat premii importante, inclusiv Palme d’Or, Marele Premiu, Premiul pentru regie, scenariu, interpretare, Premiul Juriului. Majoritatea vor fi vizionate în premieră în România
  • Pe marele ecran, spectatorii îi vor vedea pe Robert Redford, Tilda Swinton, Ryan Gosling, Benicio del Toro, Justin Timberlake, Carey Mulligan sau Léa Seydoux

Les Films de Cannes à Bucarest se deschide mâine, simultan, la Cinema Studio (20.00) și CinemaPRO (20.45), cu filmul premiat pentru regie la Cannes, Heli, în prezența cineastului mexican Amat Escalante. Regizorul va răspunde întrebărilor publicului la finalul celor două proiecții de gală și se va întâlni cu jurnaliștii, urmând ca luni, de la 10.30, la Sala de cinema a UNATC, să susțină un masterclass cu intrare liberă, moderat de redactorul-șef al revistei „Sight & Sound”, Nick James.

Invitaților speciali anunțați deja – regizorii Abdellatif Kechiche și Amat Escalante, actorii Sandrine Bonnaire și Christophe Paou, producătoarea Sylvie Pialat și criticul de film Nick James – li se alătură Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului de la Cannes. Acesta revine la București după ce, în 2010, a lansat Les Films de Cannes à Bucarest împreună cu regizorul Cristian Mungiu.

Din 2001, Thierry Frémaux semnează selecția și gestionează cel mai important festival de film din lume, lucrând îndeaproape cu marii cineaşti și producători. În 2006, a fost distins de statul francez cu medalia Legiunea de onoare, pentru contribuţia sa la dezvoltarea cinematografiei. Este, totodată, directorul Institutului Lumière din Lyon și organizatorul Festivalului Lumière. În timpul mandatului său, numeroase producții românești au fost selecționate sau premiate la Festivalul de la Cannes. Thierry Frémaux va fi prezent sâmbătă, de la 20.30, la Cinema Elvira Popescu, la proiecția specială a filmului J’enrage de son absence, alături de actrița și regizoarea Sandrine Bonnaire.

În paralel cu producțiile de Cannes, spectatorii vor avea ocazia să descopere filmele unuia dintre cei mai respectați cineaști francezi, în cadrul Retrospectivei Maurice Pialat. Zece filme, majoritatea succese de critică și de public, vor fi proiectate la București. Vineri, de la 16.30, la Cinema Studio, va rula unul dintre cele mai atipice și mai frumoase biopic-uri realizate vreodată, Van Gogh. La finalul proiecției, partenera de viață a lui Maurice Pialat, producătoarea Sylvie Pialat, va răspunde întrebărilor publicului. Seara, de la 20.00, Sylvie Pialat va fi prezentă și la proiecția specială Sous le soleil de Satan, filmul premiat cu Palme d’Or în 1987, cu Gérard Depardieu și Sandrine Bonnaire. Momentul urcării pe scenă a lui Maurice Pialat a devenit celebru după ce, fluierat de câțiva jurnaliști nemulțumiți, acesta a declarat: „Dacă voi nu mă iubiți, pot să vă spun că nici eu nu vă iubesc”.

Prima proiecție de la această ediție va fi cea a scurtmetrajelor de Cannes, la Cinema Studio, de la 15.00: În acvariu, regia Tudor Cristian Jurgiu (Premiul al III-lea Cinéfondation), O umbră de nor, de Radu Jude, și Swimmer, de Lynne Ramsay – ambele selecționate în Quinzaine des Réalisateurs. Regizorul Radu Jude va fi prezent la proiecție și va sta de vorbă cu spectorii. Intrarea este liberă la scurtmetraje, dar și la The Sugarland Express (15.30, Elvira Popescu), unul dintre cele trei filme de Steven Spielberg din festival și singurul premiat la Cannes din cariera sa, pentru scenariu.

De la ora 16.30, la CinemaPRO, spectatorii pot vedea și noul film al Sofiei Coppola, The Bling Ring/ Hoții de celebritate, despre un grup de adolescenţi care jefuiesc casele vedetelor de la Hollywood, fascinaţi de celebritate. Iar de la 18.30, unul dintre cele mai așteptate filme ale anului, ultra-violentul Only God Forgives (r. Nicolas Winding Refn), continuarea lui Drive, cu Ryan Gosling pe afiș, va putea fi vizionat în premieră în România, la CinemaPRO.

Un eveniment special va fi și proiecția lui Manuscripts don’t Burn, de vineri, ora 17.30, la Cinema Elvira Popescu. Filmul lui Mohammad Rasoulof, distins cu Premiul criticii în secțiunea Un Certain Regard, a fost turnat în secret în Iran și nu conține generic, pentru a nu-i pune în pericol pe cei care au lucrat la el. Filmul este inspirat de evenimente reale petrecute între 1988 și 1998, când regimul a pus la cale uciderea câtorva zeci de intelectuali și activiști politici care se opuneau Republicii Islamiste și legii sharia. Înaintea proiecției, fotograful Cristian Movilă va povesti despre perioada petrecută în Iran și va prezenta câteva dintre fotografiile realizate acolo. Fotograf independent, Movilă a realizat fotoreportaje și în Fâşia Gaza (2006) și teritoriile separatiste Osetia de Sud şi Abhazia (2008), a lucrat pentru Mediafax și a colaborat cu TheTimes.

***

Biletele la festival se vând separat pentru fiecare dintre cele trei cinematografe: pentru CinemaPRO, pe www.eventim.ro și la casierie, pentru Cinema Elvira Popescu, pe www.eventbook.ro și la casa de bilete, iar pentru Cinema Studio, doar la casieria cinematografului. Intrarea este liberă la proiecțiile de scurtmetraje, la filmele lui Steven Spielberg, la discuții și masterclass-uri.

Programul complet Les Films de Cannes à Bucarest poate fi consultat aici: http://www.filmedefestival.ro/2013/program-2/

Broșura dedicată Retrospectivei Maurice Pialat poate fi descărcată de aici: http://we.tl/WsWXmsA8i6

Spotul festivalului: http://www.youtube.com/watch?v=F9oagFXTdXM&feature=youtu.be

***

Les Films de Cannes à Bucarest a fost iniţiat în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux. Ediția a patra este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films, în parteneriat cu Institutul Francez din Bucureşti și cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei și al Ministerului Culturii. Festivalul beneficiază de sprijinul distribuitorilor Independenţa Film și Asociația Macondo.

Les Films de Cannes à Bucarest are loc între 25 și 31 octombrie, la Cinema Pro, Studio, Elvira Popescu.

Prezentat de: Orange România

Susținut de: Groupama Asigurări, Volksbank

Mașina oficială a evenimentului este BMW Seria 7.

Cu sprijinul: Apa Nova București, Air France, Hotel Epoque, UPS

Parteneri: Vinexpert, Clubul Diplomatic, La un Ceai, Kfea,

Societatea de avocaţi Ţuca Zbârcea şi Asociaţii

Fotograful oficial al festivalului: Nikon

Parteneri media: TVR, Radio Guerrilla, Adevărul, Șapte seri, Digi24, Ziare.com, Hotnews.ro, TV5 Monde, Dilema Veche,  Port.ro, Liternet.ro, CinemaRx.ro, Iqads.ro, Hipmag.ro, Sub25.ro, Modernism.ro, Studentie.ro, Getlokal.ro, IQads.ro, Filmreporter.ro, Ziarul Metropolis, LaPunkt.ro Cinefan.ro,  ArtActMagazine.ro,  CooperativaUrbana.ro, Koolhunt.ro, Inhale, Librăria Cărturești, Cocor Media Channel, Blitz TV, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Franceză (CCIFER), Petrom, Asociația Secvențe

Detalii despre filme, program și bilete pot fi găsite pe site-ul oficial: www.filmedefestival.ro.Ne puteți urmări și pe pagina Facebook: Les Films de Cannes a Bucarest. Pentru informații suplimentare, ne puteţi contacta pe adresa contact@filmedefestival.ro sau la numărul 0720 722 107.

 

Read More

10 filme, un singur autor: Maurice Pialat

  • Cele mai așteptate filme ale anului se văd în premieră, începând de vineri, 25 octombrie, doar în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest (CinemaPRO, Studio, Elvira Popescu). Zeci de titluri aduse de la Cannes vor rula până pe 31 octombrie, în prezența unora dintre cei mai titrați regizori ai momentului, Abdellatif Kechiche și Amat Escalante
  • În paralel cu producțiile de Cannes, spectatorii vor avea ocazia să descopere filmele unuia dintre cei mai respectați cineaști francezi, Maurice Pialat. Zece filme, majoritatea succese de critică și de public, vor fi proiectate în prezența actriței Sandrine Bonnaire și a producătoarei Sylvie Pialat

Maurice Pialat (1925 – 2003), regizorul cu una dintre cele mai pasionante biografii din lumea filmului, va fi celebrat la cea de-a patra ediție a Les Films de Cannes à Bucarest, printr-o amplă retrospectivă. Anul acesta se împlinesc 10 ani de la dispariția celui care a marcat profund cinematografia franceză și carierele unor actori ca Sandrine Bonnaire, Gérard Depardieu sau Isabelle Huppert.

Actrița pe care Pialat a descoperit-o pe când avea 15 ani, Sandrine Bonnaire, și partenera lui de viață timp de 20 de ani, Sylvie Pialat, vor vorbi despre filmele sale la București, în primul weekend al Les Films de Cannes à Bucarest. Sâmbătă, la Cinema Studio, de la ora 17.00, după proiecția documentarului Maurice Pialat, l’amour existe (14.00) și a filmului À nos amours (15.30), va avea loc  o discuție despre opera lui Maurice Pialat moderată de scenaristul și regizorul Răzvan Rădulescu. Invitați: Sylvie Pialat, Sandrine Bonnaire și Nick James (redactorul-șef „Sight & Sound”).

11 lungmetraje (dintre care unul de televiziune) în 27 de ani, zeci de proiecte și idei rămase doar pe hârtie, producții dificile, întrerupte de nenumărate ori, și o reputație de cineast exigent și imprevizibil – Maurice Pialat a avut un traseu greoi și atipic în lumea filmului. Filmele sale sunt profund legate de viața sa. Relațiile de familie, iubirile sale, moartea celor dragi, apariția unicului său copil, obsesiile sale, toate se regăsesc în scenariile pe care le-a transpus pe ecran, dar și în cele care nu s-au concretizat niciodată. Din cele 11 lungmetraje, șase au fost întrerupte o perioadă din diverse motive, în special din cauza conflictelor și a lipsei banilor.

„Pentru mine, filmele lui sunt spectaculoase. Mă fascinează amestecul de sarcasm și tandrețe cu care-și tratează personajele, felul direct și nepretențios în care povestește și mai ales curiozitatea lui autentică. Văzându-i filmele, ai sentimentul că improvizează mereu, că a plecat la drum fără un plan clar, dar filmul se construiește viu și surprinzător din descoperirile pe care le face, iar în final totul pare la locul lui, nu te-ai gândi să schimbi un cadru sau o nuanță de interpretare”, spune regizorul Radu Muntean. Textul lui, alături de cele ale scenariștilor Răzvan Rădulescu și Alexandru Baciu, poate fi citit integral în broșura specială dedicată Retrospectivei Maurice Pialat (poate fi descărcată de aici: http://we.tl/WsWXmsA8i6).

Retrospectiva va fi prezentată la București de Sylvie Pialat, partenera de viață, co-scenarista unora dintre filmele celebrului cineast și fondatoarea companiei Les Films du Worso. La 22 de ani, l-a cunoscut pe platourile de filmare ale peliculei À nos amours și i-a devenit cea mai apropiată colaboratoare, rămânându-i alături până la sfârșitul vieții. Fiul lor, născut în 1991, pe când Pialat avea 66 de ani, a jucat în filmul Le Garçu, la doar patru ani. „Timp de 20 de ani, eu și Maurice nu am stat despărțiți niciodată. Nici măcar o zi”, mărturisea ea într-un interviu pentru „Le Nouvel Observateur”.

La începutul anului, Sylvie Pialat a donat Cinematecii Franceze notițe, scenarii, manuscrise, fotografii, caiete, corespondență, afișe, și circa 40 de tablouri pictate de regizor. Cinemateca le-a reunit într-o expoziție numită „Maurice Pialat, peintre et cinéaste”.

Maurice Pialat nu a avut priză doar la critica de film, ci și la public. Nous ne vieillirons pas ensemble, un film autobiografic despre dilemele unui bărbat cu o viață amoroasă complicată, a fost un succes răsunător în sălile din Franța, în anul 1972, cu peste 1,7 milioane de spectatori. Foarte popular a fost și Loulou (1980), cu Isabelle Huppert și Gérard Depardieu în rolurile principale, prezentat în selecția oficială la Cannes, care a avut aproape un milion de spectatori în Franța și a fost nominalizat la trei premii César, inclusiv pentru Cel mai bun film.

Aproape un milion de bilete vândute a avut și À nos amours (1983), povestea aventurilor amoroase ale unei tinere. Filmul a lansat cariera actriței Sandrine Bonnaire și a fost premiat cu trofeul César pentru Cel mai bun film și Cea mai bună interpretare feminină. Recordul lui Maurice Pialat în materie de box office – 1,8 milioane de spectatori – este Police (1985), cu Sophie Marceau și Gerard Dépardieu, un film surprinzător și antrenant despre lumea legii și cea a fărădelegii, legate printr-o poveste de dragoste. Sous le Soleil de Satan, premiat cu Palme d’Or în 1987, l-au confirmat drept pe unul dintre cei mai importanți autori de film.

Van Gogh (1991), un film despre ultimele 67 de zile din viața pictorului Vincent Van Gogh, a fost selecționat în competiția Festivalului de la Cannes și a fost distins cu Premiul César pentru Cel mai bun actor în rol principal (Jacques Dutronc). Ultimul său film, Le Garçu (1995), este o declarație de dragoste către fiul său, Antoine Pialat, care își joacă propriul rol, alături de Gérard Depardieu. Tatăl trăiește din plin „senzația că n-a iubit și că n-a fost iubit vreodată mai mult ca acum”.

***

Biletele se vând separat pentru fiecare dintre cele trei cinematografe: pentru CinemaPRO, pe www.eventim.ro și la casierie, pentru Cinema Elvira Popescu, pe www.eventbook.ro și la casa de bilete, iar pentru Cinema Studio, doar la casieria cinematografului. Intrarea este liberă la proiecțiile de scurtmetraje, la filmele lui Steven Spielberg, la discuții și masterclass-uri.

Programul complet Les Films de Cannes à Bucarest poate fi consultat aici: http://www.filmedefestival.ro/2013/program-2/

Spotul festivalului: http://www.youtube.com/watch?v=F9oagFXTdXM&feature=youtu.be

 

***

PROGRAM RETROSPECTIVĂ MAURICE PIALAT

L’ENFANCE NUE

1968 | 83’ | Bienala de la Veneția, 1968 / Premiul Jean-Vigo, 1969

Cu: Michel Tarrazon, Raoul Billerey, Henri Puff, Marie-Louise Thierry, René Thierry

Purtat dintr-o familie în alta, François e un copil problematic pentru asistenții sociali. Până într-o zi, când este primit în casa unor bătrâni afectuoși.

  • Luni, 28 octombrie, 20.00 – Cinema Elvira Popescu. În prezența producătoarei Sylvie Pialat

NOUS NE VIEILLIRONS PAS ENSEMBLE

1972 | 106’| Premiul de interpretare masculină pentru – Jean Yanne, Cannes 1972

Cu: Marlène Jobert, Jean Yanne, Macha Méril

Jean este regizor și are soție, dar petrece mai mult timp cu amanta sa, Catherine. Într-o zi, o ceartă puternică declanșează un șir de dispute urmate de împăcări.

  • Miercuri, 30 octombrie, 16.00 – Cinema Elvira Popescu

LA GUEULE OUVERTE

1974 | 82’

Cu: Hubert Deschamps, Monique Mélinand, Philippe Léotard, Nathalie Baye

Agonia lentă a unei femei bolnave de cancer, îngrijită de soțul și de fiul ei.

  • Joi, 31 octombrie, 16.00 – Cinema Studio

PASSE TON BAC D’ABORD

1978 | 86’

Cu: Sabine Haudepin, Philippe Marlaud, Jean-François Adam

Undeva în nordul Franței, la Lens, niște adolescenți se pregătesc, fără entuziasm, de bacalaureat.

  • Joi, 31 octombrie, 16.00 – Cinema Elvira Popescu

LOULOU

1980 | 110’| Competiție, Cannes 1980

Cu: Isabelle Huppert, Gérard Depardieu, Guy Marchand, Humbert Balsan

O poveste dragoste între un pierde-vară nu întotdeauna simpatic, Loulou, și o tânără căsătorită.

  • Duminică, 27 octombrie, 16.30 – Cinema Studio

À NOS AMOURS

1983 | 102’| Premiul César pentru cel mai bun film, 1984 / César pentru tânără speranță – Sandrine Bonnaire

Cu: Sandrine Bonnaire, Evelyne Ker, Dominique Besnehard, Pierre-Loup Rajot, Cyril Collard, Maurice Pialat

La 15 ani, Suzanne descoperă cu luciditate și cu oarecare amărăciune sexul și dragostea.

  • Sâmbătă, 26 octombrie, 15.30 – Cinema Studio. Discuție Retrospectivă. Invitați: Sylvie Pialat, Sandrine Bonnaire, Nick James, Răzvan Rădulescu
  • Miercuri, 30 octombrie, 16.30 – Cinema Pro

POLICE

1985 | 113’| Competiție, Festivalul de la Veneția 1985

Cu: Sophie Marceau, Gérard Depardieu, Richard Anconina

Un polițist în același timp brutal și sensibil e bulversat de întâlnirea cu Noria. Povestea lor neobișnuită de dragoste e legată de traficul de droguri.

  • Sâmbătă, 26 octombrie, 12.00 – Cinema Elvira Popescu

SOUS LE SOLEIL DE SATAN

1987 | 108’| Palme d’Or, Cannes 1987

Cu: Gérard Depardieu, Sandrine Bonnaire, Maurice Pialat

Un călugăr plin de îndoieli privind vocația sa o întâlnește pe Mouchette, o tânără care și-a ucis iubitul. O relație stranie se leagă între cei doi.

  • Vineri, 25 octombrie, 20.00 – Cinema Elvira Popescu. În prezenţa actriței Sandrine Bonnaire și a producătoarei Sylvie Pialat

VAN GOGH

1991 | 158’| Competiție, Cannes 1991/ César pentru Cel mai bun actor – Jacques Dutronc/ Premiul Michel Simon pentru Cea mai bună actriță – Elsa Zylberstein

Cu: Jacques Dutronc, Alexandra London, Bernard Le Coq, Gérard Séty, Elsa Zylberstein

Filmul urmărește ultimele 67 de zile din viața pictorului Vincent van Gogh.

  • Vineri, 25 octombrie, 16.30 – Cinema Studio. În prezența producătoarei Sylvie Pialat

LE GARÇU

1995 | 103’

Cu: Gérard Depardieu, Géraldine Pailhas, Antoine Pialat, Dominique Rocheteau

Gerard își vede fiul crescând. Și are senzația că n-a iubit și că n-a fost iubit vreodată mai mult ca acum.

  • Duminică, 27 octombrie, 13.00 – Cinema Elvira Popescu

MAURICE PIALAT, L’AMOUR EXISTE

2006 |81’ |documentar

Regia: de Jean-Pierre Devillers, Anne-Marie Faux

Imagini de arhivă cu Maurice Pialat la filmări, secvențe din filme, interviuri cu apropiații săi sau cei care i-au trecut vreodată prin platouri refac traseul unuia dintre cei mai importanți cineaști ai ultimelor decenii.

  • Sâmbătă, 26 octombrie, 14.00 – Cinema Studio

 

Read More

Maurice Pialat, l’amour existe…

pialat4

Regia: Jean-Pierre Devillers, Anne-Marie Faux
Țara: Franța
Anul: 2006
Durata: 81’

Genul: documentar

Imagini de arhivă cu Maurice Pialat la filmări, secvențe din filme, interviuri cu apropiații săi sau cei care i-au trecut vreodată prin platouri refac traseul unuia dintre cei mai importanți cineaști ai ultimelor decenii, într-un documentar de 81 de minute.
Analizând filmografia sa, cei doi realizatori descoperă o uimitoare coerență și unitate în cariera unui regizor care iubea „accidentul”, improvizația, întâmplarea. Totodată, în mod paradoxal, deși își trăgeau esența din trecutul lui, filmele sale erau profund moderne și legate de prezent.
Perspectiva sa asupra filmelor proprii e poate fi contrariantă. Pialat le-a considerat, pe cele mai multe dintre ele, eșecuri, iar singurul turnaj fericit a fost cel pentru seria de televiziune La Maison des bois (1971). În ciuda succesului de casă și de critică, s-a simțit mereu „un marginal”.

CITAT
„Nu ieși niciodată de la un film de Pialat altfel decât profund emoționat, așa cum se întâmplă rareori în cinema.Redând, fără efecte dramatice și fără patos, situații dureroase și stări de criză, el știe cum să atingă puncte nevralgice, să dezvăluie angoase. Puțini cineaști dau impresia că surprind realitatea, realul, atât de veridic. Dorința lui Pialat este de a captura, înainte de toate, acel moment rar, clipa fugitivă” – Jacques Kermabon, „La Revue du cinéma”, 1983

Cinema Studio – Sâmbătă, 26 octombrie, 14.00
Urmat de filmul „À nos amours” (15.30) și de o dezbatere despre Maurice Pialat. Invitați: Sylvie Pialat, Sandrine Bonnaire, Nick James, Răzvan Rădulescu

Jean-Pierre DEVILLERS – regie

Anne-Marie Faux – regie

Maurice Pialat_Isabelle Huppert_Depardieu - filmari Loulou copy

maurice-pialat1 copy

Maurice-Pialat-peintre-et-cineaste copy

Read More

Le garçu

film_still_Le Garcu
Regia: Maurice Pialat
Țara: Franța
Anul: 1995
Durata: 95’

Genul: dramă

Gérard își vede fiul crescând. Și are senzația că n-a iubit și că n-a fost iubit vreodată mai mult ca acum.

Ultimul lungmetraj al lui Maurice Pialat, lansat în 1995, pe când regizorul împlinea 70 de ani, încheie rotund o carieră începută cu un film despre copilărie. E o întoarcere la propriu în locurile natale, la Cunlhat. Acolo filmează o emoționantă cronică a relației dintre un tată și copilul lui, jucat chiar de Antoine, fiul său în vârstă de patru ani. Gérard Depardieu, aflat la a patra colaborare cu Pialat, preia rolul tatălui. Pentru prima dată, planurile-secvență lungi sunt înlocuite de un montaj alert și divers, care pune în prim plan o logică a emoțiilor, nu a narativității. Scene de afecțiune, de îndoială, de ezitări, scene domestice, de vacanță, Pialat le așează într-o ultimă confesiune a unui om care găsise, cu stângăcie și cu uimire, iubirea, prin fiul său.

„Marcat de eternul război dintre bărbați și femei și de teama unei rupturi în moștenirea tată-fiu, Le Garçu nu e departe de un jurnal intim al lui Maurice Pialat. Ca toți marii artiști ajunși în vârful puterii lor creatoare, Pialat disecă, rafinează, pătrunde adânc în intimitate pentru a atinge universalul: în cazul acestui film, conștiința morții și certitudinea iubirii”, scria publicația „Les Inrockuptibles”.

Maurice PIALAT – regie

Maurice PIALAT – scenariu

Sylvie DANTON – scenariu

Hervé DE LUZE – montaj

Gérard DEPARDIEU – Gerard

Géraldine PAILHAS – Sophie

Antoine PIALAT – Antoine

Dominique ROCHETEAU – Jeannot

Fabienne BABE – Cathy

Elisabeth DEPARDIEU – Micheline

[Gallery not found]
Read More

Sous le soleil de Satan

Sous-Le-Soleil-De-Satan

Palme d’Or, Cannes 1987
Regia: Maurice Pialat
Țara: Franța
Anul: 1987
Durata: 103’

Genul: dramă

Un călugăr plin de îndoieli privind vocația sa o întâlnește pe Mouchette, o tânără care și-a ucis iubitul. O relație stranie se leagă între cei doi.

Sous le Soleil de Satan este o excepție în seria filmelor lui Maurice Pialat, în ce privește scenariul. Pentru prima dată, fiind vorba de o operă adaptată de Sylvie Danton după Georges Bernanos – proces supravegheat de moștenitorii scriitorului -, regizorul este obligat să păstreze o structură și o rigoare care nu-i sunt proprii. Se filmează pe final de toamnă rece, umedă și greoaie, în Boulonnais, o regiune neprimitoare cu o atmosferă perfectă pentru film. Pialat îi convoacă pe favoriții săi, Gérard Depardieu și Sandrine Bonnaire, și preia în ultima secundă rolul unui preot.
Turnajul e marcat de un conflict prelungit între operatori și de un episod bizar legat de subiectul filmului. Într-o zi, regizorul se închide în camera lui și refuză să mai iasă. Echipa îl așteaptă în fiecare dimineață, gata de filmare. După câteva zile în care moralul oamenilor cade cu totul, iar Pialat pare să fi murit, e chemat de urgență producătorul de la Paris. Însă exact în acea seară, apare ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, spunând „Ei, și în tot acest timp, eu am stat singur cu Satana”.*

Momentul de glorie de la Cannes, când urcă pe scenă să-și ridice Palme d’Or-ul, este sabotat de fluierăturile unor jurnaliști. Prilej cu care Pialat face o declarație deja celebră: „N-o să-mi trădez reputația. Dacă voi nu mă iubiți, pot să vă spun că nici eu nu vă iubesc”. Însă amintirea i-a rămas amară, Pialat mărturisind că a fost unul dintre cele mai dezamăgitoare momente din viața sa.
*Sursa: „Pialat”, de Pascal Mérigeau

Maurice PIALAT – regie

Maurice PIALAT şi Sylvie DANTON – scenariu, după romanul lui Georges Bernano

Willy KURANT – imagine

Gérard DEPARDIEU – Donissan

Sandrine BONNAIRE – Mouchette

Maurice PIALAT – Menou-Segrais

Yann DEDET – Gallet

Alain ARTHUR – Cadignan

Brigitte LEGENDRE – la mère de Mouchette

[Gallery not found]
Read More

Police

Police

Premiul de interpretare masculină pentru Gérard Depardieu, Festivalul de la Veneția 1985
Regia: Maurice Pialat
Țara: Franța
Anul: 1985
Durata: 113’

Genul: dramă, romantic

Un polițist în același timp brutal și sensibil e bulversat de întâlnirea cu Noria. Povestea lor neobișnuită de dragoste e legată de traficul de droguri.

Două lumi opuse, cea a legii și cea a fărădelegii, sunt puse față în față într-un film intens, surprinzător și antrenant. Police a fost cel mai confortabil proiect al lui Maurice Pialat: a beneficiat de cel mai mare buget de până atunci, pentru 13 săptămâni de filmare, și i-a adus cei mai mulți bani. Peste 1,8 milioane de spectatori au cumpărat bilet la film, un record personal al lui Pialat în materie de box office. Cu toate acestea, regizorul îl considera un eșec.

Ideea scenariului îi aparține cineastei Catherine Breillat. Timp de câteva săptămâni, aceasta a trăit în preajma polițiștilor parizieni, pentru a capta cât mai veridic atmosfera. O dată povestea conturată, îi cere lui Pialat să o treacă pe generic, asta însemnând că scenariul trebuia să rămână aproximativ în acea formă. Teama regizorului de lucruri prea „pregătite”, artificiale, își spun cuvântul. Refuză, însărcinând-o pe tânăra sa parteneră, Sylvie Danton, să preia povestea. În cele din urmă, Jacques Fieschi, care devenise un apropiat al lui Pialat, după À nos amours, contribuie la scenariu. Gérard Depardieu și Sandrine Bonnaire revin în film, alături de Sophie Marceau. Singurul „neadaptat” de pe platoul de filmare este Richard Anconina, care părăsește de câteva ori turnajul din cauza certurilor cu Pialat și se întoarce după ce acesta își prezintă scuzele în fața tuturor.

Maurice PIALAT – regie

Maurice PIALAT – scenariu

Catherine BREILLAT – scenariu

Sylvie DANTON – scenariu

Jacques FIESCHI – scenariu

Luciano TOVOLI – imagine

Sophie MARCEAU – Noria

Gérard DEPARDIEU – Louis Vincent Mangin

Richard ANCONINA – Lambert

Sandrine BONNAIRE – Lydie

[Gallery not found]
Read More

Passe ton bac d’abord

passe-ton-bac-d-abord

Regia: Maurice Pialat
Țara: Franța
Anul: 1978
Durata: 85’

Genul: dramă, comedie

Undeva în nordul Franței, la Lens, niște adolescenți se pregătesc, fără entuziasm, de bacalaureat.

Turnajul la Passe to bac d’abord a pornit fără scenariu, fără actori și cu banii primiți pentru un alt proiect, eșuat între timp, Les Filles de Faubourg. Pentru cine îl întreabă pe Pialat, este „un film despre adolescență”. Ceea ce și devine, într-un final: un portret extrem de viu al unei vârste, al unui grup social, într-o regiune afectată de șomaj în care destinele tinerilor se plafonează curând după terminarea liceului. Doar două personaje ies din această lume, plecând să studieze spre Paris.
Ajunsă în nordul Franței, acolo unde se filmase și L’Enfance nue, echipa a reluat „rutina” turnajului cu Pialat: amânări, indecizii, improvizație, conflicte și condiții de filmare și cazare modeste. Montajul a fost mai dificil decât la oricare alt film al său. Nu mai puțin de zece editori s-au succedat la masa de montaj, toți concediați de regizor, nemulțumit de alegerile lor. Improvizat pe parcurs, scris de pe o zi pe alta, filmul era o colecție de momente intense, vii, cu acești adolescenți. Pialat e oricum interesat mai degrabă de autenticitatea momentului decât de continuitatea narativă și sacrifică mereu scene importante. În cele din urmă, în cinematografe ajunge varianta lui Martine Giordano, nici ea cu totul pe placul lui Pialat.

„Filmul nu a avut un succes comercial imens, dar a exercitat o imensă influență asupra tinerilor cineaști francezi care visau să facă un astfel de cinema”, scrie criticul Rémi Fontanel, autorul cărții „Formes de l’insaisissable – le cinéma de Maurice Pialat” (2004) și editorul site-ului www.maurice-pialat.net.

Maurice PIALAT – regie

Maurice PIALAT – scenariu

Pierre-William GLENN – imagine

Jean-Paul JANSEN – imagine

Sabine HAUDEPIN – Élisabeth

Philippe MARLAUD – Philippe

Jean-François ADAM – proful de filosofie

Annick ALANE – mama

Michel CARON – tatăl

Christian BOUILLETTE – şeful

[Gallery not found]
Read More